پایگاه اطلاع رسانی استاد احمد واعظی

غدیر، پل ارتباط روحی و معنوی جوانان با حضرت ولی عصر(عج) است

0

 

بسم الله الرحمن الرحیم

و الصلاه و السلام علی سیدنا محمد (ص) و آله الطیبین الطاهرین المعصومین (ع)، السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خدا را شاکر هستیم که در این جمع صمیمی که حول محور ولایت و ادای دین به ساحت مقدس علوی تشکیل شده است خدمت برسیم و ما هم بتوانیم نقش و سهمی داشته باشیم. اساس دین و اسلام ما رکن رکینش توحید و ولایت معصومین (ع) است و إن شاء الله الرحمن شما که هر کدام نقشی را در قضیه غدیر و دهه ولایت به عهده می گیرید إن شاء الله خداوند از شما قبول کند.

مسأله غدیر و تعظیم غدیر به عنوان عید الله الاکبر دروازه تثبیت ولایت در کشور و تحکیم ارتباط معنوی مردم با حضرت حجت (عج) است. ما عمیقاً به ولایت معصومین(ع) به طور عام و ولایت حضرت حجت‌(عج) به طور خاص توجه داریم و برکت کار ما و اثر بخشی کار ما در گرو تحکیم ولایت حضرت حجت(عج) است. شما اگر به روایاتی که متعدد از ناحیه معصومین(ع) آمده است مانند روایتی که امام حسین (ع) در آن حدیث شریف می فرماید اگر موفق به دیدارش بشوم تمام مدت عمرم را در خدمت او خواهم بود. نظیر همین تعبیر از ائمه دیگر نیز وارد شده است و آن روایت شریفی که بیان می کند که حضرت حجت (عج) از اولاد امام حسین (ع) بعد در روایت می فرماید افضلهم تاسعهم. این مسأله ارتباط قلبی و روحی و توجهات به حضرت حجت (عج) پایه ای می خواهد، پایه اش که ما بخواهیم در نسل ها و بخش های مختلف این ارتباط معنوی را ببریم قضیه غدیر است، غدیر آن پایه و رکن رکین ولایت است خیلی مهم است تا از آن طریق ما در مسأله تقویت شعور و آگاهی دینی نسل جوان نسبت به مقوله ولایت و امامت کار بکنیم. غدیر پایه، اساس و رکن است هر کس بتواند اندک سهمی را در این خصوص ایفا بکند مأجور خواهد بود.

نسل جوان از بزرگان و بزرگترهای خود از آنچه که نسل به نسل از پوشش برای ترویج قرآن و عترت طاهرین نسل های قبلی ما انجام می دهند یاد بگیرند. و ما هم بتوانیم آن نقش تاریخی خود را ایفا بکنیم. به هر جهت کیان ایمان و تقوا در این مملکت و جاهای دیگر حاصل یک تداوم تاریخی است آن تداوم تاریخی در هر مقطعی افرادی که ایفای نقش کرده اند تأثیر گذاری داشته اند در اینکه تراث علمی و ایمانی ما و میراث تقوایی ما به نسل های بعدی منتقل بشود اینها در این خط نورانی ایمان و ولایت سهیم هستند و برای ابد در محضر پروردگار رو سفید هستند. این یک بابی است که باز شده است تا هر کس ببیند چقدر می تواند توفیق این را دارد که برای اعتلای کلمه الله برای تثبیت ولایت معصومین (ع) برای ترویج قرآن بتواند نقش ایفا بکند.

نکته ای که بنظرم رسید همینطور که بحث ها را گوش می دادم اینکه درست است تعظیم شعائر الله اقتضا می کند نهاد های رسمی، دولتی، حاکمیتی نقش خودشان را داشته باشند اما آن چیزی که بالاخره تجربه زندگی خود ما می باشد از بچگی یاد گرفتیم و بودیم این جوانه ها که در حرکت های خودجوش می زند این خیلی مهم است یعنی دستگاه ها اگر می خواهند کمک کنند حتی المقدور تصدی گری مستقیم نکنند اگر دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، ارشاد، استانداری و… امکاناتی دارند این امکانات را باید در اختیار این بخش های کوچک مردمی قرار بدهد از مساجد، مدارس، هیئآت  گرفته و… ما اجازه بدهیم مباشرت بکنند حلقه های کوچک مردمی خودشان فعالیت کنند بله دستگاه ها نیز کمک بکنند ولی تصدی گری از خود مردم بجوشد این خیلی مهم است.

نکته بعدی اینکه در این مراسمات بزرگ اگر می شود قبل تر جزواتی تهیه بشود یا مسابقاتی برگزار بشود که نسل جدید نسبت به واقعه غدیر و مباحث محتوایی او بیشتر ارتباط بگیرد یعنی آن شور را با یک شعور تلفیق بکنیم این هم خیلی می تواند برکت کار را بیشتر بکند. من عذرخواهی می کنم اصلاً قصد صحبت نداشتم الحمدلله به مراسم رسیدیم و خواستم عرض ادبی خدمت شما بکنم. امروز هم روز وفات امام باقر(ع) است و إن شاء الله که ما مشمول عنایات حضرت و دعای خیر ایشان باشیم که هر چه داریم از معارف، شریعت و روایات عمده اش از صادقین (ع) امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است، که در حجم روایاتی که به ما رسیده سهم بسیار کلان و اساسی از ناحیه این دو امام بزرگوار است که دین مان، مذهب مان و معارف مان را به حد زیادی مدیون این دو امام بزرگوار هستیم که إن شاء الله در این روز عزیز مشمول عنایات حضرت باشیم. امیدوارم هر کسی که قدمی در راه ترویج دین، تثبیت ولایت اهل بیت (ع) و تحکیم مبانی قرآنی بر می دارد إن شاء الله مورد دعای خیر امام زمان (عج) باشد یکی از مواردی که باید خیلی از خداوند متعال بخواهیم اینکه مشمول دعای حضرت حجت (عج) باشیم. اگر یک طلبه یا یک فعال دینی اگر کسی دلش برای قرآن و اسلام می تپد اگر این توفیق را پیدا کند که مشمول دعای خیر حضرت حجت (عج) باشد دیگر نور علی نور و رو سفید دنیا و آخرت خواهد بود إن شاء الله.

والسلام علیکم

مطالب مرتبط